Patiënten stappen uit zorgverzekering bij vermeende lage servicekwaliteit

13-03-2020

09.45

Aula

Client-oriented Health Insurance System in Ghana

S.K.O. Duku

prof.dr. M.P. Pradhan, dr. W. Janssens

School of Business and Economics

Business and Organisation

Promotie

Zeven jaar na de invoering van de Ghanese Nationale Zorgverzekering in 2004, blijkt dat nog maar 50% van de bevolking zich hiervoor heeft aangemeld. Daarnaast zijn verzekerden ook minder geneigd hun zorgverzekering te vernieuwen. Dit blijkt uit onderzoek van Stephen Kwasi Opoku Duku. De vermeende kwaliteit van de service die vanuit de Nationale Zorgverzekering wordt geboden, zoals wachttijd, wachtrijsysteem en de gelijke aandacht voor zowel de verzekerden als onverzekerden, speelt daarin een grote rol. Wanneer de perceptie van (potentiële) cliënten over de kwaliteit van de service laag is, zullen cliënten sneller de zorgverzekering opzeggen.

Om ervoor te zorgen dat de bevolking zich inschrijft voor het nationale zorgsysteem en deze vervolgens ook hernieuwt, raadt Duku aan om innovatieve en kosteneffectieve verbeteringen zoals community engagement toe te passen. Wanneer er meer wordt gefocust op ‘soft quality dimensions’ (zoals bijvoorbeeld wachttijd) van de zorg en zorgverzekeringen, wordt de perceptie van (potentiële) cliënten op de geleverde zorg verbeterd, en wordt de aanmelding voor het nationale zorgverzekeringssysteem verhoogd.

Meer informatie over het proefschrift