Directeur Stichting CPNB: "Je moet daar zijn waar de doelgroep is"

Aan de Amsterdamse grachten staat sinds jaar en dag het kantoor van de CPNB (Stichting Collectieve Propaganda voor het Nederlandse Boek). Helemaal bovenin het grachtenpand bevindt zich het kantoor van Eveline Aendekerk, sinds 2018 directeur van de stichting. Daar bestiert ze de stichting ter promotie van boekconsumptie en allesbehalve vanuit een ivoren toren. Aendekerk neemt zelfs in haar drukke agenda ruim de tijd voor ons. We spreken Aendekerk over haar directeurschap, haar carrière tot nu toe, en hoe het is om in het publieke oog te staan.

03-02-2020 | 11:33

Als we plaatsnemen valt onmiddellijk iets bijzonders op: de deur van Aendekerk’s kantoor blijft tijdens het gesprek gewoon open staan. Wie eerdere interviews met Aendekerk heeft gelezen of zelfs maar een paar woorden met haar heeft gewisseld, wordt onmiddellijk duidelijk: deze vrouw is een open boek. Eerlijkheid en openheid ziet ze dan ook als haar belangrijkste eigenschappen. “Ik heb geen geheimen,” glimlacht Aendekerk als we haar vragen naar het woord dat haar zo kenmerkt; transparantie. “Ik ben ook – hopelijk – oprecht. Vroeger deed ik dat onbewust, maar op het moment dat ik de leiding instapte juist heel bewust. Inmiddels weet ik dat het een kenmerk is van mijn stijl.” Toch erkent Aendekerk dat ze ook vrij zakelijk in elkaar zit, al is ze absoluut geen gevoelloos mens. “Ik ben echt geen koude kikker. Maar je moet in het belang van het bedrijf denken, anders maak je nooit beslissingen.” Ze vervolgt dan, met een vleugje trots: “Vandaag nog zei een collega tegen me: 'Het is bij de CPNB veel zakelijker geworden, maar gek genoeg ook menselijker.' Soms moet je impopulaire maatregelen nemen, maar als je dat doet met open vizier en zonder verborgen agenda, dan accepteren mensen het.”

“Ik denk snel: daar kan iets beter, daar kan ik iets betekenen.”

Het is die mix van zakelijkheid en empathie die als een rode draad door Aendekerk’s carrière loopt. Na een studie aan de Amsterdamse Academie voor Financiën en later Bedrijfskunde aan de VU, was ze op haar drieëntwintigste al fulltime in dienst bij KPMG. Toch begon het, ondanks de mooie auto, het goede salaris en het mantelpakje, te kriebelen. “Op een gegeven moment ging het me tegen de borst stuiten dat iedereen zo voorzichtig was. Én dat iedereen er hetzelfde uitzag. Ik miste de creativiteit en het ondernemerschap.” Toeval bestaat niet: juist op dat moment kwam ze hoogleraar Han Gerrits van de VU tegen op een conferentie. “Hij zei: ‘We moeten eens praten, ik heb een onlinestrategieclubje, en dat is voor jou misschien heel interessant.’” Dat clubje mondde uiteindelijk uit in internetbureau Lost Boys. Na haar tijd bij Lost Boys, waar ze zich opwerkte tot lid van de directie, gooide Aendekerk het roer compleet om: op haar vijfendertigste zette ze na een moeilijke tijd in haar privéleven een punt achter haar carrière bij het bureau en vertrok naar Bolivia om daar vrijwilligerswerk te doen. Aendekerk zette alles wat ooit zeker was in haar leven volledig opzij. “Dat was heel bevrijdend, alles lag open. Ik dacht: het komt wel. Ergens ontvouwt zich een pad.” Maar, zegt Aendekerk, daar moet je dan wel voor open staan. “Ik ben vrij opportunistisch. Als ik een kans zie, pak ik hem. Ik denk snel: hé, daar kan iets beter, daar kan ik iets betekenen.”

Bij thuiskomst kreeg Aendekerk de kans om zowel bij Google te gaan werken als bij het goede doel Dance4Life. Twee complete tegenpolen. Aendekerk koos voor het minder gebaande pad en ging aan de slag bij de Dance4Life. “Misschien was mijn carrière wel grootster en meeslepender geworden, als je hebt het over geld en aanzien. Maar daar heb ik niet voor gekozen.”

 

In september 2018 zette Aendekerk een nieuwe stap en begon als directeur van Stichting CPNB. “Het is een mix van commercieel en een goed doel. We hebben ook natuurlijk een commercieel oogmerk: zorgen dat er meer boeken verkocht worden. Maar onze missie is het leven van mensen verrijken door ze meer te laten lezen. En dat weten we doordat er meer boeken verkocht en geleend worden.” Toch is er één ding waar Aendekerk geen rekening mee hield toen ze ja zei tegen de baan: wat voor belangrijke én publieke positie directeur van het CPNB eigenlijk was. Om een recent voorbeeld te noemen: in een interview met de RC f riep Aendekerk op om lezen te zien als een cup-a-soup-momentje. Oftewel: een moment in je dag creëren waarop je er even een boek bij pakt. Wat voor boek dan ook. Heel literair Nederland viel over de uitspraak, terwijl Aendekerk simpelweg opriep om lezen meer in te integreren in het dagelijks leven. “De grap is dat iedereen buiten de literaire ereld dit heel goed begrijpt,” zegt Aendekerk daarover. “Volgens mij moet je het juist ontzettend aantrekkelijk maken om te lezen, en samen één doel en visie hebben. Namelijk mensen aan het lezen krijgen. Maar het is best een normatieve wereld, die boekenwereld. Voor mij is er als marketeer is maar één regel: dat je daar moet zijn waar de doelgroep zit.”

 

Dat sluit ook volledig aan bij wat de huidige kernwaarde van het CPNB: de lezer staat centraal. “Ik merk dat alle marketing en communicatiewetten die in andere sectoren gelden, gewoon overal toegepast kunnen worden,” zegt Aendekerk. “Dat is een beetje vies in de culturele sector, waar je eigenlijk niet te commercieel moet worden. Maar dat hebben we in de boekenwereld wel hard nodig. Juist in deze tijd.”

Dit interview is eerder gepubliceerd in het alumnimagazine Vuurwerk, editie januari 2020. Benieuwd naar de rest van het online magazine? Lees het magazine hier